OKate (Catharine) en Maggie (Margaretta) Fox
De zusjes Fox, Kate, geboren in 1837 en Maggie, geboren in 1833, worden gezien als de grondleggers van het spiritualisme als een beweging. Het begon allemaal in 1848 toen Kate en Maggie, 10 en 14 jaar oud, samen met hun ouders en zus in een huis in Hydesville gingen wonen. Het huis had de reputatie dat het er ‘spookte’. De zussen en hun familie kregen al gauw door dat er bepaalde onverklaarbare dingen gebeurden in het huis, vooral op het moment dat de zussen naar bed gingen werden er veel dingen waargenomen. Ze hoorden klopgeluiden op de muur en op meubels. Maar ook geklop op de buitendeur en het gekraak van hout. De zusjes vonden het maar wat leuk om hun moeder hiermee uit de tent te lokken en gebruikten het dus ook als grapje.
Hun moeder besloot dat de meiden in de slaapkamer van haarzelf en haar man moesten slapen omdat ze zo beangstigd was door alle gebeurtenissen. In maart van dat jaar werd de familie getergd door de snelle toename van de onverklaarbare geluiden. Op 31 Maart 1848 daagden Kate, Maggie en hun moeder de ‘spirit’ uit om hun klopgeluiden te herhalen. Tot hun verbazing gebeurde dat en hun moeder vroeg aan de spirit om de leeftijd van de kinderen aan te geven, de spirit antwoordde met de klopgeluiden de exacte leeftijd van de zussen en de andere kinderen. Dit alles deden ze in het bijzijn van hun buurvrouw Mary Redfield. Zo hielden ze een kort ‘gesprek’ met de spirit.
In de dagen daarna ontwikkelde zich een speciale code tussen de zussen/familie en de spirit om met elkaar te kunnen communiceren. Ze dachten in eerste instantie dat het de duivel was en noemde diegene die de klop geluiden maakte dan ook Mr. Splitfoot, een bijnaam voor de duivel. Maar door de manier van communiceren kwamen ze erachter dat het de spirit van een man was die 5 jaar eerder overleden was en begraven lag in de kelder. De zogenaamde ‘Peddeler’. Er was veel interesse in het gebeuren wat plaatsvond bij de Fox sisters en al gauw kwamen er mensen van ver om dit mee te kunnen maken. Ook kregen ze bekendheid in de kranten en magazines van die tijd.
Op 14 November 1849 demonstreerden de Fox sisters voor het eerst hun communicatie met de spirit in The Corinthian Hall, Rochester, New York. Waar ze op dat moment woonden bij hun zus Leah. Helaas waren de mensen die aanwezig waren er voornamelijk op uit om de zussen te ontmaskeren. Drie dagen achter elkaar voerden ze hun communicatie met spirit uit. Op de laatste dag was het zelfs zo erg dat toen een van de leden van het comité aangaf dat hij niet kon verklaren waar de geluiden vandaag kwamen, het publiek gek werd en er met vuurwerk gegooid werd en moesten de zussen via de achterkant van het theater de plek verlaten.
Er was bijvoorbeeld interesse voor de zussen vanuit de kant van de Amerikaanse helderziende Andrew Jackson Davis, die de zussen uitnodigde in zijn huis. Na het bezoek van de zussen en de demonstratie van hun ‘geestenmanifestatie’ veranderde zijn aanzien van een obscure profeet naar een leider in de spiritualistische beweging. De zussen begonnen een tour om het woord van de ‘geesten’ te vertellen. En ondanks dat het er aan de buitenkant goed uitzag voor de zussen is het werk wat ze deden niet gemakkelijk geweest. Er is in de jaren dat Maggie en Kate aan het werk waren als mediums meerdere keren het statement uitgeroepen dat ze fraude pleegden en ze werden meerdere malen onderzocht. Er waren mensen die dachten dat ze de geluiden produceerden door te knakken met hun tenen en ze schreven daar dan ook veel artikelen over. Leah, hun oudste zus, was eigenlijk de gene die Kate en Maggie op de kaart zette door ze te pushen om het werk te doen. Voornamelijk in de tijd van de burgeroorlog werd het werk van Kate en Maggie erg belangrijk en kregen ze meer en meer bekendheid.
Al gauw trouwde Maggie met een bezoeker van hun bijeenkomsten. Een man genaamd Elisha Kent Kane, die alle optredens van de zussen bezocht toen ze in Philadelphia waren. Voornamelijk om te bewijzen dat ze fraudeurs waren, maar dit heeft hij nooit kunnen bewijzen. Al gauw was hij gecharmeerd van Maggie en na een tijdje met elkaar opgetrokken te zijn trouwden ze in 1851. Maggie bekeerde ze zich tot het katholicisme maar na de dood van haar man in 1857, en het feit dat zijn familie het huwelijk niet erkent had, moest ze zich weer terug bekeren tot het spiritualisme. Maar alle bekendheid, het harde werken en de rouw om de dood van haar man viel Maggie zwaar en ze raakte ze aan de drank.
Kate volgde onderwijs aan een privé school in New York. Maar haar leven was ook verre van vrolijk. En toen ze oud genoeg was om verder te gaan met demonstreren deed ze dat ook snel. Haar gaven hadden zich verder ontwikkeld en nu was er meer dan alleen maar klopgeluiden. Zo begon ze namelijk ook met automatisch schrift. Net zoals haar zus Maggie begon Kate een drankprobleem te ontwikkelen na de dood van haar ouders in 1865. Kate ging in rehab en kwam van de drank af. In 1871, toen Kate 34 was, zag ze een kans om te ‘ontsnappen’ aan haar zus Leah door naar Engeland te verhuizen. Daar ontmoette ze Henry Jencken, een Londense advocaat en spiritualist. Kate kreeg twee kinderen, twee zonen.
In de periode dat ze getrouwd was met Henry werkte ze verder als medium en was onderdeel van de onderzoeken die William Crookes toen deed onder andere ook bij D.D. Home. Zo is er een verhaal van een zitting in het huis van Crookes. In het donker zat William aan zijn eettafel en hield beide handen van Kate vast. Na een korte tijd was er een bel te horen. Niet alleen op een plek maar door de hele kamer heen. Het ene moment bij het plafond, dan bij de muur, daarna werd William er door aangeraakt. Na ongeveer 5 minuten de bel gehoord te hebben viel de bel op tafel vlak naast de hand van William. Toen het licht weer aanging kwam Crookes erachter dat het zijn eigen hand-bel was die hij opgesloten in zijn bibliotheek had liggen. Niemand was bewogen en de handen van Kate waren stil geweest en de deur had niet geopend kunnen worden want anders kwam er licht de kamer binnen. Ware het niet dat in de tijd dat dit fenomeen plaatsvond de twee zoons van William in de bibliotheek aanwezig waren en niets geks hadden gezien, sterker nog zij waren van mening dat de bel nog gewoon op zijn plek stond totdat William aanwees van niet. Ze verzekerde hem ervan dat er niemand binnen was geweest.
In 1881 stierf haar man en in 1885 was Kate weer aan de drank geraakt. Leah kwam daarachter en begon acties te ondernemen om de kinderen bij Kate weg te halen. Dat was eigenlijk de aanleiding van Kate en Maggie om dat wat ze tot dan toe als waarheid naar buiten hadden gebracht in twijfel te trekken door naar de buiten wereld ‘toe te geven’ dat ze alles verzonnen hadden en lieten zien hoe ze fraude gepleegd hadden. Zoals bijvoorbeeld op 21 Oktober 1888 in The New York Academy of Music, toen Maggie het podium opging en demonstreerde hoe zij en Kate de klopgeluiden gemaakt hadden. Ze gaven ook aan dat hun zus Leah vanaf het begin een bondgenoot was geweest in de fraude. Bijvoorbeeld in een interview wat Maggie gaf in het tijdschrift New York World, in 1888. Hier kreeg ze respectievelijk 1.500 dollar voor. “At night when we went to bed, we used to tie an apple on a string and move the string up and down, causing the apple to bump on the floor, or we would drop the apple on the floor, making a strange noise every time it would rebound.” De kranten schreven dat dit ‘’The death blow to Spiritualism’’ was. Maar gek genoeg was het spiritualisme toen al zo groot en bestand tegen deze klap.
Leah had in 1889 Maggie zo gepushed dat ze de verklaringen van dat het allemaal nep was weer ingetrokken had hoewel ze Kate niet zover kreeg. Leah overleed in 1890. Kate overleed zelf in 1892 aan nier problemen en een jaar later in 1893 stierf Maggie aan een hartaanval.
Vandaag de dag is er nog steeds twijfel of het verhaal van de zussen nou daadwerkelijk waar was of niet en in hoeverre alles klopt. Ook zie je dat er verschillende verhalen te vinden zijn vanuit verschillende standpunten.
Gelukkig heeft het het spiritualisme niet in de weg gestaan en zijn Kate en Maggie hoe dan ook belangrijk geweest in de geschiedenis en het ontstaan van het spiritualisme.
kimberley van Egmond