Een paar weken geleden kwam er een idee in mijn hoofd, om jullie kennis te laten maken met de pioniers van het spiritualisme. Door kort maar krachtig hun levensverhaal op papier te zetten en te bundelen voor jullie. Omdat ik geloof dat we met elkaar de legacy levendig moeten houden en dat de ware pioniers niet vergeten mogen worden. Het werk wat ze hebben gedaan voor het spiritualisme, als religie maar ook als vertegenwoordigers van de spirituele wereld, heeft ervoor gezorgd dat wij hier nu de vruchten van kunnen plukken. Dat wij met elkaar een stem kunnen zijn voor een wereld die zo ver weg lijkt maar eigenlijk binnen in ons zit. Er zijn zo veel mensen geweest die het pad voor ons hebben vrij gemaakt dat ze het verdienen om een platform te hebben. Door jullie mee te nemen in het leven van deze wonderbaarlijke mensen hoop ik jullie kennis te laten maken met diegenen die zo belangrijk zijn geweest.
Als eerste wil ik jullie kennis laten maken met Emma Hardinge Britten, de grondlegster van de zo genoemde zeven basisprincipes. Als jullie gauw gaan lezen dan maak ik de tweede pionier in orde en kom ik snel weer terug!
Kimberley van Egmond
Emma Hardinge Britten
Emma Hardinge Britten is, in de ogen van het spiritualisme, de grondlegster van de zeven basisprincipes. Ze is geboren in Londen, Engeland in 1823 als Emma Floyd. Als kind verloor ze haar vader waardoor Emma grotendeels op haarzelf was aangewezen. Ze ontwikkelde als jong meisje al de ‘gave’ om de toekomst te kunnen voorspellen van mensen die ze tegenkwam. Dit deed ze door haar visioenen te omschrijven en contact te maken met overleden dierbaren. In het victoriaanse tijdperk waarin ze opgroeide was dit alles verre van ‘normaal’.
Emma was een geweldige muzikante en opera zangeres, waarmee ze de kost verdiende om haarzelf en het gezin waarin ze opgroeide te onderhouden, door les te geven aan kinderen en op het podium te staan. Door haar talenten voor zowel muziek als het mediumschap kwam het geregeld voor dat ze pianostukken kon spelen die mensen haar aandroegen. Zelfs wanneer die mensen er alleen maar aan dachten en het dus niet hardop uitspraken, kon Emma deze symfonieën noot voor noot spelen.
Ze verhuisde samen met haar moeder naar Amerika, New York City, om daar carrière te maken op broadway als getalenteerd zangeres. Eenmaal in Amerika woonde ze daar seances bij, eigenlijk om de goedgelovigheid van de Amerikanen te onderzoeken en daarover te schrijven. Tijdens die seances kwamen de ervaringen die ze in haar jeugd had gehad weer naar boven en maakte ze kennis met het spiritualisme en in het speciaal Ada Hoyt. Al snel gooide ze haar ambitieuze broadway carrière overboord en ging zich volledig focussen op het spiritualisme. Uitgenodigd door Horace Day gaf Emma lezingen en begon haar carrière als medium en trance-medium. Haar eerste lezing was in Troy, New York in 1857.
Vrij vlug ging ze heel Amerika door om lezingen en demonstraties te geven over het trance mediumschap en alles wat daarbij hoorde. Daarnaast raakte ze ook betrokken in de campagne van Abraham Lincoln’s herverkiezing. Nadat ze een succesvolle lezing had gehouden genaamd ‘The coming man; or the next President of the United States,’ werd ze uitgenodigd om haar politieke werk door te zetten.
Emma werkte hard om het spiritualisme op de kaart te zetten maar ook om oprechte spiritualisten van fraudeurs te onderscheiden. Daarnaast was ze erg geïnteresseerd in het ‘oude’ mediumschap en spiritualisme. Ze zag het spiritualisme als een occulte traditie die ontstond door magiërs, mystici, wetenschappers en heksen en deed dan ook onderzoek naar deze mensen. Emma was een van de eersten die publicaties uitbracht over hoe je een seance moest houden en hoe je mediums kon onderzoeken op fraude. Emma gaf lezingen over dit onderwerp en reisde het hele land door, ondanks dat vrouwen dat in die tijd niet echt gewoon waren te doen door het verbod wat er lag op het publiekelijk spreken van vrouwen. Veel van die talks deed Emma in de trance staat, waardoor ze haar gids (vriend) het podium gaf om te spreken.
Emma was een fenomenaal trance medium. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het volgende verhaal: Als jong medium leverde ze een van de best geteste gevallen van snelle spirit communicatie. Een lid van de bemanning van de poststomer, Pacific, die in de oceaan was gezonken, controleerde (gaf de informatie door via haar trance mediumschap) de jonge Emma en onthulde de feiten van de
tragedie. Vanwege de aard van de details die via haar mediumschap werden gegeven, werd Emma Hardinge bedreigd met vervolging door de eigenaren van de boot toen het verhaal openbaar werd gemaakt, maar alle details bleken waar en nauwkeurig te zijn. Het was allemaal bewijsbaar en steeds meer mensen maakten kennis met het werk van Emma.
In 1869 bracht Emma het boek ‘Modern American Spiritualism’ uit. Een enorme encyclopedie die gaat over de eerste twee decennia van de spiritualistische beweging. Datzelfde jaar trouwde Emma met William Britten. En in 1887 richtte ze The Two Worlds op, een wekelijks spiritualistisch nieuwsblad. Na een tijdje deed ze een oproep in het magazine voor een nieuwe organisatie om een groter gevoel van eenheid bij mensen te creëren. En zo ontstond het bestaan van de Spiritualist’ National Federation, wat later dus de Spiritualists’ National Union SNU werd.
Na een van de ‘optredens’ die Emma gaf werd het duidelijk dat ze via de communicatie met Robert Owen 1771-1858, een filosoof en filantroop, tien geboden voor spiritualisme had gekregen. Later werden deze, ietwat gewijzigd, aangenomen als de zeven basisprincipes van het spiritualisme. Die zeven basisprincipes hebben we nu nog steeds en stammen uit 1887. Het is wel zo dat de zeven basisprincipes vrij staan voor eigen interpretatie. De datum waarop de principes doorkwamen is niet helemaal duidelijk te vinden, maar ook het feit dat ze door de communicatie met Robert Owen kwamen word nog steeds niet helemaal duidelijk gevonden.
Emma was een geweldige schrijfster en spreker voor het spiritualisme. Ze heeft geholpen om het spiritualisme op de kaart te zetten en word dan ook gezien als een van de invloedrijke personen in de geschiedenis van het spiritualisme. Vooral ook door haar eigen onderzoek en de boeken die ze heeft geschreven. Deze publicaties hebben geholpen om het spiritualisme te definiëren. Daarnaast was Emma ook ontzettend geïnteresseerd in het beschermen van de armen, vrouwen die risico liepen en voerde daarom ook campagne, om de sociale en wettelijke regels die er tegen de vrouwen waren, op te heffen. Vrouwen werden als minder gezien en mochten niet in het openbaar spreken bij publiek waarin ook mannen te vinden waren. Haar beredenering was dat spirit haar had gezegd publiekelijk te gaan werken en ze daardoor niet kon weigeren. Dit heeft haar vele tegenstanders gebracht. Mensen beschuldigden haar als heks en ze vreesde af en toe voor haar veiligheid. Er zijn vele verhalen te vinden waarin ze achtervolgd werd en werd uitgejoeld.
Van 1878 tot 1879 werkten Emma en haar man als spirituele ambassadeurs in Australië en Nieuw- Zeeland. En nadat ze terugkeerden schreef ze haar grootste boek ooit. ‘Nineteenth Century Miracles (1884). Dit is een van haar grootste werken geweest gericht op de geschiedenis van de spirituele beweging over de hele wereld. Emma heeft als pionier van het spiritualisme aan de wieg gestaan van het ontstaan en heeft hard gestreden om het te ontwikkelen tot dat wat het nu is.
Nadat haar man William overleed is ze niet meer publiekelijk aan het werk geweest. Emma overleed in Manchester, Engeland in 1899 op 76 jarige leeftijd. In 1900 kwam haar biografie uit geschreven door haar zus. Al met al is Emma dus een veelzijdige vrouw die als ware pionier opgetreden heeft voor het spiritualisme. Een vrouw om nooit te vergeten!